توماس کارلایل(فیلسوف مشهور انگلیسی) tomass carlele: قرآن کتاب مقدّس دین اسلام است و احترام آن میان پیروان خود از احترام انجیل در نزد مسیحیان هم بیشتر است.جمال و رونق آن در زبان عربی فصیح، بیشتر تجلّی دارد. اگر نزد اروپائیان جلوه ای نداشته باشد به واسطه اینست که ترجمه آن، از زیبائی و رونق آن کاسته است. این کتاب اساس تشریع برای هر زمان و مکان و سرچشمه احکام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ای را برای پیروان خود روشن می سازد،بر هر فردی از افراد پیروان اسلام لازم است که در ایات و معانی حکیمانه آن تدبّر و تفکّر کنند و بوسیله آن از تاریکی های زندگی بیرون ایند، و سخنی که از زبان خارج می شود اثر آن از گوش ها تجاوز نمی کند و اگر از دل ها تراوش نماید به دل ها نفوذ خواهد کرد،کلمات قرآن کلمه هایی آتشین و افشانده بود که شعاع معانی بلند آن به سرعت به قلب محمد(ص) می تابد، و آن چه از کلمات حکیمانه قرآن از زبان محمد(ص) شنیده شد کمتر از آن است که در نفس بزرگ او وجود داشت. اگر با عقل بنگریم این معنا موهبت و فضل خداوند است که از طرف خداوند حکیم به محمد(ص) اعطا گردیده است.
عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن (به انگلیسی: An Apology for Mohammed and Koran) کتابی است نوشته جان داونپورت نویسنده، محقق و پژوهشگر انگلیسی سده نوزدهم که برای نخستینباردر سال 1869 در لندن منتشر گردید.
نویسنده دراین کتاب به زندگی محمد نگاهی نو ارائه کرده است، نگاهی که بعد از سوی شرق شناسان دیگر در سده بیستم دنبال شد و نگرشهای تازه و مثبت به دین اسلام و پیامبر آن را عرضه کرد. از دهه سی شمسی تا کنون این کتاب بارها به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است.
پیامبر (ص) و دانشمندان شرق و غرب:
جان دیون پورت(دانشمند عالیقدر انگلیسی و اسلام شناس): قرآن تا آن حدّ معجزه جاوید شناخته شده است که محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود، و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت کرد، تا یک سوره مانند قرآن بیاورند(که نتوانستند بیاورند)، صدای این کتاب برای بیشتر از هزار و دویست سال در گوش و قلب میلیون ها نفراز افراد بشر طنین انداز بوده است؛ قرآن ایمان به خدای واحد و تسلیم به اراده او و اطاعت کامل از احکام او و خیر خواهی و بشر دوستی و مسالمت و خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی و حلم و بردباری و هم چنین مخصوصاً یادآوری ثواب و پاداش شهادت در راه دین را تبلیغ می کند، در صورتی که درباره وظایف مخصوص علاوه از تعهّد در تبلیغ اسلام، اولین وظایفی که درقرآن تصریح شده است، عبارت است از ادای پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارک رمضان، و زکات یعنی انفاق به مستحقان، از میان این سه وظیفه مهم، محمد ادای نماز را آن قدر تأکید کرده و مهم شمرده است که آن را مستعان دین نامیده است و کلید بهشت، قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد،بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست.کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانون گذاری حل و تصفیه می شود. کتاب نقش اسلام در بیداری غرب،ص 73
دکتر گوستاولوبون متشرق نامی فرانسوی: مکتب اخلاق قرآن عالی ترین روش فضائل اخلاقی است.قرآن مردم را به صدقه و احسان و عفّت و بزرگواری و اعتدال و میانه روی تشویق نموده و آن ها را به اهمیت وفای به عهد و پیمان خوانده و بدوستی با همسایگان و پیوست با خویشاوندان و دادن حقوق مستحقان و مراعات حال بیوه زنان و درماندگان و اهتمام در امر یتیمان و بی پدران دستور داده است.
این ها است آن آداب و تربیت عالیه ای که قرآن مردم را به سوی آن دعوت کرده که این تربیت و آداب به مراتب بالاتر از انجیل و آداب آن است. اعترافات دانشمندان جهان، ص 56
ادوارد کیبون مورّخ و دانشمند معروف انگلیسی: از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ،قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده است؛بلکه قانون اساسی شامل رویه قضایی و نظامات مدنی و جزائر حاوی قوانین است که تمام عملیات و امور مالی بشر را اداره می کند و همه این امور به موجب احکام ثابت و لا یتغیری انجام می شود که ناشی از اراده خداست و به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمانان است،دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی و اجتماعی و مدنی و تجاری و نظامی،قضایی، جنایی و جزایی. عذر و تقصیر به پیشگاه محمّد و قرآن،ص 74